1. Definice
2. Použité zkratky
3. Účel dokumentu
4. Schéma tvorby, správy
a užívání dokumentu
5. Formální úprava
interní dokumentace
6. Připomínkování a
schvalování interní řízené dokumentace
7. Značení externí řízené
dokumentace
8. Vydávání a distribuce
dokumentace
9. Udržování (spravování)
dokumentace - změny, revize, archivace a
skartace
10. Typy dokumentace
11. Závěrečné ustanovení
1. Definice
§ Řízená dokumentace je všechna
dokumentace, která je prohlášena vedoucím laboratoře (nebo jeho jmenovaným
zástupcem) za řízenou dokumentaci a která splňuje všechny požadavky uvedené v
tomto dokumentu, tj. má nejméně identifikaci - Oddělení klinické biochemie a
hematologie Sušické nemocnice s.r.o. , označení, podpisy
odpovědných pracovníků, příslušná data včetně vyznačení platnosti.
§ Neřízená dokumentace jsou kopie řízené
dokumentace nebo jiné informativní dokumenty, které byly pořízeny například pro
výuku mimo laboratoř, k informování zákazníků o systému kvality v laboratoři
apod. Neřízená dokumentace odvozená z řízené dokumentace (např. informační
kopie) musí být označena jednotným a jasně identifikovatelným nápisem "Neřízený
výtisk“ Neřízená dokumentace nepodléhá postupům evidence, aktualizace,
archivace ani změnovému řízení, které upravuje tato směrnice.
§ Interní dokumentace je dokumentace
vytvořená uvnitř laboratoře. Má charakter řízené i neřízené dokumentace.
§ Externí dokumentace je přejatá
dokumentace vytvořená mimo laboratoř. Může mít charakter dokumentace řízené
(pak podléhá všem náležitostem upravovaným tímto dokumentem) a neřízené.
§ Stažení dokumentu je fyzické odebrání
dokumentu z příslušných uživatelských míst.
§ Zrušení dokumentu je ukončení platnosti
dokumentu a jeho stažení. Zrušený dokument se trvale archivuje
v elektronické formě v programu SLP v oddílu ARCHIV.
§ Autor dokumentu je osoba, která
zpracovává daný dokument, v podmínkách laboratoře se jedná o kteréhokoli
pracovníka pověřeného VL.
§ Schvalovatel dokumentu je osoba kontrolující
a schvalující daný dokument, v podmínkách laboratoře VL nebo ZVL nebo
analytický garant v dané odbornosti.
§ Distributor dokumentu je VL nebo ZVL.
§ Revizor dokumentu je osoba pověřená VL
k provedení revize dokumentu, v podmínkách laboratoře se jedná o kteréhokoli
pracovníka, kterého VL pověřil.
§ Lokální správce
dokumentu je osoba spravující řízenou dokumentaci po technické (formální) stránce,
v podmínkách laboratoře je to SD ve spolupráci s MK.
§
Organizační struktura představuje
odpovědnosti, pravomoci a vzájemné vztahy uspořádané do určitého funkčního
modelu. Organizační struktura laboratoře je popsána v dokumentu
Organizační řád Postup je specifikovaný způsob provádění
činnosti.
§
Veškeré
dokumenty popisující činnost krevní banky schvaluje kvalifikovaná
osoba krevní banky
2. Použité zkratky
LIS Laboratorní informační
systém
SLP Správná laboratorní
práce, projekt zvyšování kvality v laboratořích
podporovaný počítačovým systémem stejného jména
VL Vedoucí laboratoře
ZVL Zástupce vedoucího
laboratoře
MK Manažer
kvality
SD Správce dokumentace
OKBH Oddělení
klinické biochemie a hematologie Sušické nemocnice s.r.o
3. Účel dokumentu
§ Z hlediska řízení je
dokumentace podobou písemného příkazu, který se po vydání vedoucím jištění
kvality laboratoře stává závazný (po dobu platnosti dokumentu) pro okruh
pracovníků podřízených managementu laboratoře
§ Dokumentace je
součástí systému zabezpečování kvality.
§ Z hlediska řízení
jednotlivých činností a zvyšování jejich kvalitativní úrovně je nástrojem,
nikoli cílem.
§ Účelem této směrnice
je uplatnění systémových prvků v oblasti dokumentace.
§ Na tvorbě, udržování v
aktuální podobě a zlepšování dokumentace se pod vedením vedoucích pracovníků
podílejí všichni pracovníci laboratoře
§ Míra podrobnosti dokumentace
závisí na charakteru (rizikovosti) činnosti, která je dokumentací upravena, na
předmětu činnosti z hlediska složitosti a popsatelnosti, a dále na úrovni
znalostí, dovedností a inteligence, kvalifikaci (i disciplinovanosti)
pracovníků, kterým je určena.
§ Veškerá dokumentace
laboratoře je hierarchicky uspořádána do pyramidy, jejímž vrcholem je Laboratorní příručka kvality, nižší vrstvu tvoří dokumentované směrnice
systému kvality,
další vrstvu standardní operační postupy
a jednotlivé pokyny a instrukce rozvíjející směrnice a v nejnižší vrstvě
jsou záznamy systému
kvality.
§ Tato směrnice o
dokumentaci upravuje všechny náležitosti, které se týkají vydávání, spravování a
rušení všech řízených dokumentů laboratoře. Interní řízená dokumentace se na OKBH pořizuje
pomocí systému SLP jako tzv. lokální dokumentace. Pro její tvorbu se
využívá dokumentace vytvořená na národní úrovni jako vzorová spolu s dalšími
národními podklady.
Za vznik, obsahovou stránku,
správu a veškeré formální náležitosti dokumentace odpovídá vedoucí laboratoře,
který určuje zpracovatele, schvalovatele, správce, distributory a revizory
dokumentace.
Při vypracování dokumentace musí členové pracovního týmu respektovat:
§
Aktuální legislativu a relevantní dokumenty (zákony,
nařízení vlády, závazné předpisy, doporučení odborných společností, doporučení
výrobců a podobně).
§
Úroveň znalostí a možností předmětu, kterého se dokument
týká s respektováním zdrojů laboratoře.
§
Obsah BS 1 Směrnice o řízení dokumentace OKBH
4. Schéma tvorby, správy a užívání dokumentu v
programu SLP
|
|
|||||||||||||||||
|
Zpracováno
autorem |
|||||||||||||||||
|
|
(“ROZPRACOVÁNO”) |
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
Dokončeno
autorem |
|
|
|||||||||||||
|
(“DOKONČENO”) |
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
↓ |
|
|
|||||||||||||||
|
↓ |
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
Zkontrolováno odborným pracovníkem |
|
|
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Zkontrolováno VL nebo MK |
|
|||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Připomínkové řízení
|
|
|
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
|
Užívání dokumentu (de facto) |
|
|
||||||||||||||
|
|
(“DISTRIBUOVÁNO”) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Formální úprava interní
dokumentace
Interní dokumentace je vedena pomocí systému SLP s využitím příloh,
formulářů, záznamů a dokumentace pořizované laboratorním informačním systémem
(LIS).
Každý interní dokument pořízený systémem SLP je strukturován tak, že obsahuje:
a) Úvodní (krycí list)
b) Vlastní obsah dokumentace
c) Přílohy (je-li to nutné a/nebo vhodné)
Každý list interní dokumentace pořízený systémem SLP obsahuje následující
identifikaci dokumentu:
1.
Identifikaci laboratoře
2.
Zkrácený název (kód) dokumentu
3.
Verze dokumentu
4.
Exemplář (pořadové číslo výtisku / celkový počet
výtisků, vkládá se ručně)
5.
Strana (pořadové číslo strany / celkový počet stran),
6.
Vyznačení platnosti
7.
Počet příloh
8.
Datum tisku
ad a) Úvodní (krycí list)
Úvodní list musí (kromě
identifikace) obsahovat tyto náležitosti:
§ Název dokumentu a
dále, je-li to nutné nebo vhodné, zde může být uvedena informace o míře
utajení, nebo o zákazu kopírování apod.
§ Abstrakt, pro rychlou
orientaci v obsahu dokumentu
§ Rozdělovník, resp.
informaci o distribuci dokumentu (na výtisku uloženém u vedoucí laborantky
s podpisy pracovníků,
kteří dokument převzali)
§ Informaci o přílohách,
které zahrnují pořadové číslo přílohy, její název, celkový počet stran a
uložení, je-li odlišné od rozdělovníku (viz distribuce dokumentu)
§ Změny v textu
dokumentu (a jejich přílohách) včetně revizí: vždy se uvádí datum změny nebo
revize (zajišťuje systém SLP), druh zásahu se vyznačí za kódem autora zásahu
písmenem Z = změna nebo písmenem R = revize, informace o provedené revizi na
konec textu dokumentu, ve změnové části se označí datum revize a kdo revizi
provedl, záznam o tom, kdo schválil změnu
§ Informaci o autorských
právech
§ Informaci o
zpracovateli a datu zpracování
§ Interval revizí
§ Schvalovatele a datum
schválení
Vyřazené dokumenty se
stahují z příslušných pracovišť. Archivují se elektronicky (SLP v oddílu
Archiv) nebo v tištěné podobě.
ad b) Vlastní obsah dokumentace
Vlastní obsah dokumentu zahrnuje:
§
Obsah a účel (cíl) dokumentu (u strukturovaných
dokumentů je uveden obvykle v části "Abstrakt".
§
Definici základních pojmů (obvykle v části
"Definice a terminologie").
§
Vlastní výklad dokumentu (obvykle v části "Pracovní
postup").
§
Závěrečná ustanovení (co dokument ruší, na co navazuje,
s čím souvisí apod., uvádí se obvykle v části "Odkazy na související
dokumenty").
§
Vývojový diagram (v případě, že dokument obsahuje postup
procesu, je obvykle jako příloha k části "Stručný popis postupu").
§
Informace o doporučení nebo schválení odbornou
autoritativní institucí (odbornou společností ČLS JEP, Ministerstvem
zdravotnictví ČR, odborným recenzentem a podobně, uvádí se obvykle v části
"Doporučení, recenze, schválení").
§
Vzory formulářů, nebo jiných prostředků pro záznamy
(může být součástí přílohy), je-li to vhodné a/nebo nutné.
ad c) Přílohy
Každou přílohu je nutno považovat za součást
určitého řízeného dokumentu, nejedná-li se o neřízenou dokumentaci. Označení
přílohy proto zahrnuje:
§
Pořadové číslo přílohy příslušného dokumentu
§
Název přílohy
§
Identifikaci a název příslušného dokumentu
§
Jednotlivé strany přílohy se číslují
6. Připomínkování a schvalování interní řízené
dokumentace
Vlastnímu schválení každého dokumentu předchází
tzv. připomínkové řízení. Připomínkové řízení organizuje zpracovatel
dokumentu formou diskuse na poradách vedení nebo výzvou k elektronickému
přečtení příslušného dokumentu, přičemž:
1. Členy připomínkového
řízení určuje VL nebo MK v závislosti na charakteru dokumentu.
2. Jestliže
se určený člen připomínkového řízení nezúčastní diskuse, nebo se písemně
nevyjádří na F56 Připomínky k interní řízené dokumentaci
v příslušném termínu, má se za to, že s daným
návrhem plně souhlasí.
3. Jestliže dojde v
připomínkovém řízení k závažným připomínkám, které vedou k podstatné změně
dokumentu, musí, po přepracování návrhu dokumentu zpracovatelem, dojít k novému
připomínkovému řízení, které je zaznamenáno na F56 Připomínky k interní
řízené dokumentaci
Termín nového
připomínkového řízení určí VL nebo MK.
4. Jestliže je dokument
schválen, nebo případně podmíněně schválen (je nutno udělat menší úpravy, na
které se nevztahuje bod č. 3), pak zpracovatel dokumentu vyhotoví definitivní
podobu dokumentu v termínu, který stanoví VL nebo MK (případně jeho zástupce v
připomínkovém řízení).
5. VL nebo MK (případně
jeho zástupce v připomínkovém řízení) vyjádří svůj souhlas výše uvedeným
způsobem na krycím listě dokumentu.
6. V případě tištěných
dokumentů je originál podepsaného dokumentu archivován po dobu platnosti u
vedoucí laborantky laboratoře. Po skončení doby platnosti je archivován
v systému SLP nebo v tištěné podobě ve spisovně a po uplynutí
stanovené doby skartován dle Rd005 Spisový a skartační řád
7. Dokumenty
týkající se činnosti KB schvaluje kvalifikovaná osoba KB.
7. Značení externí dokumentace
§ Externí dokumentace je
evidována na F03 Seznam externí dokumentace a v tištěné
podobě ve složce jako neřízené dokumenty
8. Vydávání a distribuce dokumentace
Vydávání dokumentu
Dokumentace je vydávána v rozsahu, který určuje
vypracovaný rozdělovník. Zpravidla jsou dokumenty vytištěny pouze v jednom
exempláři, který je uložen v pracovně vedoucí laborantky. Tato pracovna je
volně přístupna všem pracovníkům a dokumenty jsou jim k dispozici
v tištěné podobě, zároveň jsou k dispozici v elektronické verzi
v systému SLP.
Distribuce dokumentu
§ Zařazení dokumentu do
příslušné složky provádí správce dokumentace.
§ Vedoucí příslušných
úseků podle organizačního schématu laboratoře zodpovídají za implementaci
dokumentu v praxi.
§ Distribuce externí
dokumentace se řídí stejnými pravidly, je-li to vhodné anebo možné.
8. Udržování
(spravování) dokumentace - změny, revize, archivace a skartace dokumentace
Změny dokumentace
§
Pokyn ke změně dokumentu nebo revizi vydává management
laboratoře v případě potřeby.
§
Pokyn ke stažení dokumentu vydává management laboratoře
v případě potřeby.
§
Pokyn ke zrušení dokumentu vydává management laboratoře
v případě potřeby.
§
VL nebo MK určuje časový horizont na revizi (obvykle 1
rok), stažení nebo zrušení dokumentace.
§
Vlastní provedení změn v dokumentech se realizuje podle
rozdělovníku a musí probíhat ve stejném pořádku jako distribuce nové
dokumentace.
§
Změny v dokumentaci jsou označeny
červeně. V případě drobných změn jsou tyto změny popsány ve změnovém
řízení na konci řízeného dokumentu, v případě zásadních změn je vydána
nová verze řízeného dokumentu.
§
Na změnu dokumentace navazuje stažení současné
dokumentace a archivace v elektronické podobě v systému SLP nebo
v tištěné podobě ve spisovně Nemocnice Sušice dle Rd005 Spisový a
skartační řád.
§
Vlastní provedení stažení nebo zrušení dokumentu
zajišťuje pověřený pracovník (nejčastěji správce dokumentace), podle pokynu VL
nebo MK.
Revize dokumentace
§ Revize dokumentace
probíhá minimálně jednou ročně, nebo podle pokynu VL, MK, nebo jeho
zástupce.
§ To, že revize
proběhla, se musí vyznačit v systému SLP ve změnovém řízení
§ Pokud nedochází
k úpravám dokumentu, je revize vyznačena v SLP a na tištěném
dokumentu opatřena záznamem „BEZE ZMĚN“ s datem a podpisem MK nebo autora
dokumentu
§ Osobu revidujícího
pracovníka určuje MK.
Archivace dokumentace
§ Za archivaci
originální řízené dokumentace a vedení seznamu veškeré platné řízené
dokumentace, včetně seznamu osob a počtu výtisků, kterým a který byl těmto
osobám předán, zodpovídá v laboratoři správce dokumentace.
§ Originální řízené
dokumenty pořizované systémem SLP jsou archivovány v elektronické podobě (v
systému SLP, bez příloh).
§
V případě tištěných dokumentů je originál
podepsaného dokumentu dostupný po dobu platnosti u vedoucí laborantky
laboratoře. Po skončení doby platnosti je archivován v systému SLP nebo
v tištěné podobě ve spisovně a po uplynutí stanovené doby skartován.
Skartace dokumentace
Neplatné dokumenty jsou skartovány dle Rd005 Spisový a skartační řád
9. Typy dokumentace
Dokumentace se dělí a archivuje pro potřeby laboratoře dle F02 Seznam interní řízené
dokumentace
F03 Seznam
externí dokumentace
11.
Závěrečné ustanovení
Za naplnění požadavků definovaných
BS 1 Směrnice o řízení
dokumentace OKBH odpovídají všichni pracovníci OKBH Sušické
nemocnice s.r.o.
V případě změny příjmení pracovníka je
tato změna zaznamenána v osobní kartě pracovníka a uložena na personálním
oddělení Sušické nemocnice s.r.o.
Související dokumenty:
Rd 005 Spisový
a skartační řád Sušické nemocnice s.r.o.
F02 Seznam interní řízené
dokumentace
F03 Seznam externí dokumentace
F25 Seznam pracovníků OKBH
Autor: Eva
Žitníková, Eva Bernatová
Schválil: RNDr. Eva Fedorová