Směrnice pro vydávání výsledků
1. Účel
Tato
směrnice popisuje proces výstupní kontroly výsledků, jejich distribuci a
uložení na pracovišti OKBH Sušické nemocnice s.r.o.
Směrnice
je závazná pro všechny pracovníky OKBH Sušické
nemocnice s.r.o.
LIS – laboratorní informační systém
NIS – Nemocniční
informační systém
SW – software
VL – výsledkový list
VŠ – vysokoškolsky vzdělaný zdravotnický pracovník
s odpovídajícím vzděláním
OKBH
- Oddělení klinické biochemie a hematologie Sušické nemocnice s.r.o.
LP – Laboratorní
příručka
MK – manažer
kvality
TP – transfuzní
přípravek
Varovná (kritická) hodnota - výsledek vyšetření, na
který je nutné neprodleně upozornit odpovědnou osobu
v laboratoři (VŠ, lékař) a
ordinujícího lékaře
Statim –
požadavek na vyšetření s vysokou mírou urgentnosti
Vitální indikace
– požadavek na okamžité vydání TP (pacient v ohrožení života)
Určení odpovědnosti a pravomoci při validaci a vydávání
laboratorních výsledků na klinická pracoviště je v kompetenci VŚ.
Kompetence a pověření jednotlivých pracovníků při validaci a vydávání výsledků
jsou popsány v příloze
1.
Pravomoc opravovat již vydané výsledky laboratorních
vyšetření je rovněž definována v této příloze.
Výsledky laboratorních
vyšetření jsou předávány na klinická pracoviště po autorizaci výsledků
v elektronické a tištěné podobě.
Podle naléhavosti požadavku (vitální indikace, statim,
rutina) a charakteru vyšetření je výsledek klinickému pracovišti
k dispozici v časovém intervalu odpovídajícím doporučení odborných
společností, viz LPE-07
Čas od příjmu vzorku k vydání nálezu
Laboratoř okamžitě informuje lékaře (nebo jiného klinického
pracovníka zodpovědného za péči o pacienta), jsou-li výsledky v kritických
intervalech a o provedeném hlášení provede záznam do
LIS.
Tabulka výsledků v kritických intervalech viz.: F15 Kritické hodnoty
Zásady hlášení výrazně
patologických výsledků laboratorních vyšetření.
1. Všechna laboratorní vyšetření s hodnotami
výrazně v patologické oblasti
(výsledky v kritických intervalech viz.: F15 Kritické hodnoty) jsou ihned
telefonicky hlášena bez ohledu na to, zda bylo vyšetření provedeno
v rutinním nebo statimovém režimu.
2. Výsledek je nahlášen pouze zdravotní
sestře či lékaři!
3. Vždy je zdokumentováno v LIS
jméno příslušné zdravotní sestry či lékaře (ostatní údaje-čas a identifikaci
pacienta generuje LIS automaticky). Za zapsání údajů do LIS k danému
laboratornímu nálezu je odpovědný pracovník laboratoře, který hlášení provedl.
4. LIS automaticky každý
den ve 23:55 vygeneruje Knihu hlášených výsledků, která se archivuje.
5. O nutnosti hlášení
opakovaných patologických nálezů u hospitalizovaných pacientů konkrétního
laboratorního parametru u konkrétního pacienta rozhodne VŠ pracovník nebo
lékař, jinak se patologické hodnoty hlásí pouze při prvním nálezu.
Prvotní (analytickou) kontrolu (v LIS
označena „L“) správnosti výsledků provádí laborantka. V případě pochybnosti
o správnosti výsledku konzultuje laborantka výsledek s VŠ nebo jím pověřenou
osobu (vedoucí úseku, vedoucí laborantka, metrolog), která rozhodne o dalším
postupu.
V době pohotovostní služby nebo v urgentních
případech, kdy není možnost zajistit okamžitě druhý stupeň kontroly (v LIS
označen „KV2“), provede laborantka další kontrolu (v LIS označena „KV1“) a tím
zároveň uvolní předběžný výsledek do NIS.
Výsledky laboratorních vyšetření, které jsou uvolněny po
předchozích kontrolách, jsou připraveny pro další stupeň kontroly (v LIS
označena „KV2“) - lékař, VŠ.
Každý výsledek musí být autorizován atestovaným VŠ
pracovníkem s oprávněním provést kontrolu „KV2“ a teprve nyní je uvolněn
definitivní výsledek připravený k tisku.
5.2. Oprava nesprávných výsledků
odeslaných na klinická pracoviště
V případě, že
výsledek laboratorního vyšetření byl nesprávně odeslán na klinické pracoviště,
musí být o této skutečnosti neprodleně informován vedoucí laboratoře nebo jeho
zástupce a okamžitě po zjištění klinické pracoviště.
Chybný výsledek
vyšetření je považován za neshodu, je evidován v F13 Kniha neshod. Výtisky výsledkových listů z LIS (řádně
označený chybný i správný po opravě) jsou vedeny pod číslem dané neshody
v F13 Kniha
neshod a F14
Seznam neshod a NO
Chybný
výsledek může v LIS opravit pouze VŠ pracovník s odpovídajícími
přístupovými právy. V historii žádanky v LIS je dohledatelný původní
chybný i správný výsledek s časy a záznamy o pracovníku, který změnu
provedl.
MK vystaví záznam o
neshodě, přijme nápravné a případně preventivní opatření. Zároveň informuje
ostatní odpovědné pracovníky (staniční sestra, lékař nebo primář klinického
oddělení, náměstek pro ošetřovatelskou péči, v závažných případech ředitel
Sušické nemocnice s.r.o.). O vzniku neshody a jejím následném řešení jsou
pracovníci laboratoře informováni během nejbližší provozní schůze, viz.: F04 Provozní schůze
Opravu výsledku provádí pouze VŠ pracovník
s příslušnými přístupovými právy (viz příloha 1).
1.
V F13 Kniha neshod
se vyplní tyto údaje: jméno, RČ, datum vydání výsledku a číslo vzorku.
2.
Změna výsledku provedena dne DD. MM.RRRR. Původní
hodnota stanovení (…název systému a analytu) byla (…číselný nebo textový
výsledek) (jednotka), opravená hodnota je (…číselný nebo textový výsledek)
(jednotka). Případně se uvede důvod změny.
3.
Jméno pracovníka, který změnu provedl.
4.
Změna se telefonicky ohlásí. Do F13 Kniha neshod se
zaznamená, kdo a komu opravu hlásil.
5.
Tisk opraveného výsledkového listu.
6.
Archivace opraveného a původního výsledkového
listu v knize F13
Kniha neshod
5.3. Dostupnost výsledků a jejich sdělování
Výsledky laboratorních vyšetření jsou vydávány pouze osobám
oprávněným k získání a zacházení s lékařskými informacemi.
V ostatních případech jsou výsledky vydávány
následovně:
1.
Pacientům pouze po předložení těchto
dokladů - doklad s fotografií prokazující totožnost (občanský průkaz, řidičský
průkaz, cestovní pas apod.).
2.
U dětí do 18 let jejich zákonnému zástupci po
předložení těchto dokladů - průkaz
pojištěnce dítěte a doklad s fotografií prokazující totožnost jeho zákonného
zástupce (občanský průkaz, řidičský průkaz, cestovní pas).
3.
Pověřené osobě - pokud nejsou výsledky
vyzvedávány osobně pacientem, ale jím pověřenou osobou, musí se vyzvedávající
prokázat plnou mocí podepsanou pacientem příp. průkazem pojištěnce a prokázat
svoji totožnost.
Výsledky
vydané přímo pacientům nebo jejich zástupcům jsou evidovány v F16 Osobně vyzvednuté výsledky
4.
Telefonicky budou laboratorní
nálezy sdělovány pouze ošetřujícímu lékaři (lze použít bezplatnou linku
800 900 993). U pacienta nelze v tomto případě jednak ověřit jeho
totožnost a jednak je zde riziko nepochopení či neporozumění odborné informaci
s možnými negativními následky pro zdravotní stav (např. laická úprava léčby
warfarinem či diabetu).
Výjimky
z uvedených zásad může provést v konkrétní situaci (nebezpečí prodlení, dohoda
s ošetřujícím lékařem apod.) pouze vedoucí lékař laboratoře nebo jím určený
pracovník.
Výsledky laboratorních vyšetření jsou po validaci neprodleně
odesílány na klinická a externí pracoviště elektronicky i v tištěné podobě.
Laboratoř vydává výsledky čitelné, bez chyb při přepisování. Nález obsahuje
minimálně:
na SI jednotky)
Výsledkové listy přepravuje řidič laboratoře
v zalepených obálkách nebo odesílány poštou. Případné stížnosti (ztráta výsledků apod.) jsou řešeny dle LPE-09 Způsob řešení
stížností
Telefonické hlášení výsledků
a výsledků s kritickou hodnotou
V mimořádném případě mohou být výsledky poskytovány
telefonicky, oprávnění k tomu mají všichni zdravotničtí pracovníci
laboratoře (telefonické hlášení výsledků). Veškeré výsledky poskytované
telefonem zapíše oprávněný pracovník do LIS, kde je
evidováno:
Záznamy jsou evidovány
v Knize nahlášených výsledků, záznam o hlášení je v LIS označen „N“ u
každé hlášené metody.
Výsledek je poté předán běžnou formou ordinujícímu oddělení.
Prostřednictvím LIS laboratoř eviduje čas přijetí každého vzorku,
čas vydání (export) výsledků a čas tisku výsledků (je vytištěn na každém
výsledkovém listu).
TAT (turn-around-time) je čas od přijetí
biologického materiálu do vydání (exportu) výsledku.
Rozlišuje se dostupnost:
§
Dostupnost rutinní je doba od příjmu
materiálu do tištěného nebo elektronického vydání výsledkového listu – výsledky
většiny rutinních analýz biologického materiálu přijatého do laboratoře do 11
hodin jsou k dispozici týž den po 14,30 hod. Biologický materiál přijatý
později je zpracováván podle možností laboratoře a podle preanalytických
požadavků týž den nebo následující pracovní den v dopoledních hodinách.
§
Analýzy, které se neprovádí každý den:
diferenciální počet leukocytů, glykovaný hemoglobin, screening protilátek,
krevní skupina (pokud není statim), hormony štítné žlázy, PSA
§
Dostupnost
statimová je doba od příjmu materiálu do elektronického uvolnění
výsledku – max.120 minut. V případě externích žadatelů (mimo Sušické
nemocnice s.r.o.) je to doba do telefonického hlášení výsledků
Nedodržení TAT
Vzorky v rutinním režimu – pokud je ohrožena
výše uvedená doba odezvy z důvodu např. technické závady, je lékař
informován minimálně ve výsledkovém listu („dodáme později, technická závada“
apod.), pokud je nebezpečí z prodlení, je vzorek odeslán do spolupracující
laboratoře Biolab Klatovy a lékař informován telefonicky. Výsledek vyšetření
obdrží standardní cestou z laboratoře Biolab Klatovy
Vzorky ve statimovém režimu – pokud nebyla dodržena
doba 120 min a byla překročena maximálně do 30ti min (z důvodu např. nutnosti
dalšího ředění vzorku, opakování analýzy apod.), je o této skutečnosti záznam
v poznámce k výsledku. V případě delšího prodlení (technická
závada, nutnost opakovaného odběru apod.) je učiněn záznam do LIS a zároveň
informován zdravotnický personál (zdravotní sestra, lékař) a domluven další
postup (odeslání do spolupracující laboratoře apod.)
Primární záznamy z analyzátoru - jsou uchovány v původní tištěné formě a parafovány laborantkou
provádějící dané vyšetření, případně (on – line přenos) uchovány
v elektronické podobě. Pracovní listy jsou parafovány provádějící
laborantkou.
Výsledkové listy jsou ve zkrácené formě
archivovány v Hlavní knize každý den (při ukončení provozu). Opakovaný
tisk výsledkového listu je možný ze záznamu v LIS.
Výsledkové listy jsou shromažďovány
na úseku příjmu biologického materiálu. Výsledky vydává pouze pracovník
laboratoře, v rámci Sušické nemocnice s.r.o. výhradně zdravotnickému
personálu, výdej externím subjektům je evidován (viz. výše).
Ostatní dokumentace – žádanky, záznamy
z analyzátorů, Pracovní listy, Hlavní kniha, Kniha hlášených výsledků,
Kniha osobně vyzvednutých výsledků, denní IQC, Kniha přeposlaného biologického
materiálu do spolupracující laboratoře skladujeme za aktuální měsíc
v laboratoři, poté archivujeme ve spisovně Sušické nemocnice s.r.o. dle Místního provozního řádu Sušické
nemocnice s.r.o. Spisový a
skartační řád.
Za elektronickou archivaci
zodpovídá informatik Sušické nemocnice s.r.o.
F16
Osobně vyzvednuté výsledky
LPE-07 Čas od příjmu vzorku k vydání
nálezu
LPE-09 Způsob řešení stížností
SOP 03 Výdej transfúzních přípravků
Výsledky vyšetření (záznamy z analyzátoru)
Pracovní listy
Kniha hlášených výsledků
Autor: Eva Žitníková, Eva Bernatová
Schválil: RNDr.
Eva Fedorová