D-03 Postupy při nesprávné
identifikaci vzorku nebo žádanky
Postup laboratoře při nesprávné identifikaci na biologickém
materiálu - rutinní požadavky
§ Při
nedostatečné identifikaci pacienta na biologickém materiálu se analýza
neprovádí.
§ Žádanka
s popisem nedostatečné identifikace biologického materiálu a
s podpisem pracovníka pracovníka, který situaci řešil, se archivuje 5 let.
§ Odesílající
subjekt obdrží informaci o odmítnutí nesprávně identifikovaného biologického
materiálu.
§ Pracovník,
který situaci řešil, provede záznam do F06 Evidence odmítnutých vzorků
Postup laboratoře při nesprávné nebo neúplné identifikaci na
žádance - rutinní požadavky
§ Při
nedostatečné identifikaci pacienta na žádance se materiál v laboratoři upraví
pro skladování (centrifugace krve, odlití, případně stabilizace moče) a
uskladní nejdéle 5 dnů s ohledem na požadované typy vyšetření - je-li to z
hlediska typu materiálu a požadavku možné.
§ Pokud
je k dispozici údaj o odesílajícím oddělení a alespoň základní identifikace
nemocného, je možné telefonicky vyžádat kompletní žádanku nebo doplňující
údaje.
§ Pokud
není požadující subjekt telefonicky dosažitelný, laboratoř odešle výsledkový
list obsahující informaci o požadovaných vyšetřeních s textem požadujícím
dodání nové žádanky s úplnou identifikací pacienta.
§ Není-li
k dispozici údaj o odesílajícím oddělení a alespoň základní identifikace
nemocného, materiál se neanalyzuje a likviduje, žádanka se archivuje 5 let.
§ Při
nedostatečné identifikaci na žádance, při nedostatečné identifikaci
biologického materiálu nebo při rozporu identifikace na žádance a biologickém
materiálu se požadované vyšetření provede a do LIS zadá pod identifikací
uvedenou na biologickém materiálu (případně pod generovaným rodným číslem,
případně s označením "Neznámý"
a podobně).
§ Laboratoř
informuje na výsledkovém listu odesílající subjekt, že akutně požadované
vyšetření bylo provedeno při nedostatečné identifikaci nemocného.
§ Uschovává
se originální zkumavka a materiál upravený k analýze a to po dobu 5 dnů.
§ Laborantka
dále problém neřeší.
§ Laborantka
nebo přijímací pracovnice předá požadavkový list (žádanka) vedoucímu (VŠ)
daného úseku laboratoře (s upřesněním problému), který osobně nebo
prostřednictvím pověřeného pracovníka řeší problém nejbližší pracovní den.